Det seneste års tid har legetøjsfirmaer præsenteret os for det, der tilsyneladende er det ultimative interaktive legetøj.
Men er vi klar til den type dataudveksling med legetøjsproducenter, og hvad kan det betyde for vores børn?

Jeg kaster et blik på 2 to store spillere i denne nye gren af legetøj, samt konsekvenserne af brugen.

Mattel sendte Hello Barbie på gaden, som ved hjælp af Wifi, eksterne computere med stemmegenkendelse samt lagring af informationer, kan føre tilsyneladende ægte samtaler med brugeren.

Cognitoys skabte en nuttet dino, som ved hjælp af IBMs intelligente software Watson, fører ‘ægte’ samtaler med brugeren. Igen kræves der Wifi og samme slags teknologi som med Hello Barbie.

Det er vel en naturlig udvikling indenfor legetøj, men det bringer så mange åbne og ubesvarede spørgsmål med sig.
Er verden overhovedet klar til legetøj, som optager, analyserer og gemmer vores samtaler?
Er børn og deres forældre klar på at de deler deres liv med fremmede, som de ikke selv vælger?

Som jeg ser det, er svaret et klart nej.
Intelligent webbaseret legetøj er en fin ide, men vi er overhovedet ikke klar til implikationerne ved det.

Små børn vil åbne deres hjerter og tanker for et stykke mekanik, som samler deres data, forklædt som et uskyldigt stykke legetøj. De knytter derved bånd til noget, som hverken de eller deres forældre har en jordisk chance for, at regulere eller gennemskue. Mere om det om lidt.

Teknikken bag

For at forstå, hvorfor det ikke bare er ren lykke og fryd, er det vigtigt at gå om bag ved ideen om legetøjet og se på teknikken bag.
Hvor Cognitoy benytter sig af IBMs Watson, der har en lang historie med udvikling af teknologi og IT sikkerhed, har Mattel valgt at samarbejde med app producenten ToyTalk.

Begge stykker lejetøj virker ved, at man via Wifi tillader legetøjet at hente og sende data. I dette tilfælde tale og ord. Det sker ikek automatisk men ved at aktivere funktionen via en knap, app eller handling.
Ved at optage, hvad brugeren siger, finder det intelligente software frem til passende svar.
Har legetøjet været i brug et stykke tid, vil svaret bl.a. være baseret på tidligere samtaler.
Det vil sige, at brugerens input (det, der siges) er blevet analyseret af en computer, delt op i relevante informationer og nu bruges til at skabe et personligt output (svaret).

Alt det, der sendes og modtaget, ligger populært sagt i skyen.
Reelt betyder det, at dataen sendes via kabler og satelitter til forskellige datacentre i verden, som enten ejes af dem der samler dataen eller, af en seperat udbyder.

Ideen med cloud teknologi, som det hedder, er, at man kan tilgå det hvor som helst og når som helst.
Det kræver bare en brugerkonto med en kode og en hjemmeside, app eller andet software, som har lov til at tale med det datacenter, der lagrer informationen.

Smart, kan man sige. Ja, men tænk over konsekvenserne.

Din data er guld værd

Der er allerede mange debatter i gang om data, digitale privatliv og den værdi det har.
Big Data, som er fællesbetegnelsen for alle de spor og informationer vi efterlader os online, er sin virtuelle vægt værd i guld. Med det kan virksomheder, regeringer og folk med lyssky intentioner finde ud af hvad som helst om os.

Vi voksne giver – ofte uvidende – tusindvis af data og informationer om os selv hvert eneste år.
Bl.a. ved cookies, som alle danske hjemmesider nu skal fortælle om. Den slags gør det nemmere at søge på nettet, købe ind på nettet og se film og serier på nettet.

Apps har adgang til vores data via vores telefoner, og listen over ting apps kan finde på at bede om, er alenlang.
Sociale medier, beskedservices som Messenger og enhver form for aktivitet på fora og chats, skaber data.
Data om hvem du er, hvor du er, hvad du laver, hvad du syntes om samt om alle du kommer i kontakt med.

Selv vores smarte TV’er kan indsamle data om dig, hvis du aktiverer tale og bevægelseskontrol, for slet ikke at tale om iPhones Siri og andre kunstige intelligenser i vores hverdagsting.

Det er en verden, som langt de fleste bruger, men faktisk ikke ved særlig meget om og har svært ved at gennemskue.
Det er en verden, som vi lukker vores børn ind i uden helt at vide, hvad det er der sker og hvilke konsekvenser det vil have på deres fremtidige liv.

Barnets privatliv – nu indbygget i legetøj

Mattel og Cognitoy har åbnet op for en ny måde at samle data om vores børn, og det sker når vores børn er mest trygge og åbne. I deres leg.
Ja, producenterne har alle mulige sikkerhedsforanstaltninger sat op, men der er smutveje og huller i alt, der er online.

Hvis vi et øjeblik ser bort fra usikkerhedsmomentet ved, at have dit barns data lagret et eller andet sted på kloden, er der stadig den menneskelige faktor.
Ikke farlige udefrakommende men dem, der står barnet nærmest. Forældrene.

Far og mor, bedsteforældre og hvem der ellers har adgang til den konto begge firmaer kræver oprettet, kan nu være med på en lytter.

Forældrene kan lytte til, slette og dele deres børns samtaler ved hjælp af de påkrævede apps og brugerkonto.
På lige fod med hjemmevideoer og billeder fra hverdagen, kan hele verden nu høre lille Søren eller Lea tale med deres dukke, hvis far og mor vælger at dele det.

På nuværende tidspunkt er det svært nok, at vokse op som barn af de sociale medier, for du vil blive mindet om alle aspekter af dit liv – resten af dit liv – takket være vores behov for at dele online.
Uanset hvor meget du forsøger at beskytte din data, så er det et faktum at alt, der lægges online eksisterer for evigt.

Det er også et faktum, at der ikke findes 100 % sikre apps, netværk og lignende. Hvis nogen virkelig vil ind, skal de nok komme det.
Det samme gælder de datacentre, der fremoverkommer til at indeholde barnets, rekvireret i leg og private tanker.

Hverken dommedag eller frelse – blot sund fornuft

Når alt dette er sagt, er det også vigtigt at forstå, at det ikke drejer sig om boycut at den type legetøj, som Hello Barbie og Dinoen repræsenterer.
Det er fremtiden, og der er utrolig mange positive muligheder i det.
Desværre er vi som samfund stadig håbløst bagude, når det kommer til digital opdragelse og forståelsen af vores børns digitale nutid, såvel som fremtid.

I sidste ende handler det om sund fornuft samt indsigt i, hvad det er vi omgiver os med.
Hvad vi omgiver vores børn med.

Drømmen om levende legetøj er gammel, og det er fantastisk, at vi er kommet så langt teknologisk!
Jeg ønskede mig også et talende, interagerende stykke legetøj som barn, og fik en ‘talende’ plyspapegøje.
Dens mekanik var baseret på et lukket netværk, og var praktisk talt en båndoptager, der svarede det samme igen og igen.
I 80’erne var det store sager, og jeg ville have givet min højre hånd for en talende Barbie eller Dino.

Nu er den her så, og vi skal vide, hvad vi giver vores børn i hænderne og, hvad vi giver fuldstændigt fremmede mennesker i hænderne.

Mattel lover, at de ikke bruger dataen til, at skabe reklamer for børnene og ikke videregiver den til andre.
Det er vel det mindste at forlange. Jeg vil også gerne stole på dem, men jeg vil for altid forholde mig skeptisk.

Specielt, når det er vores børn vi taler om! De er vores ansvar, og vi skal virkelig ikke give andre mere data om dem, end højest nødvendigt.
Det får de selv rig lejlighed til med alderen…

For mere information om legetøjet, kan du læse nedenstående link.

Hello Barbie officiel hjemmeside – http://hellobarbiefaq.mattel.com/
Hello Barbie FAQ – http://hellobarbiefaq.mattel.com/wp-content/uploads/2015/12/hellobarbie-faq-v2.pdf
Version 2: Ny Barbie-dukke optager børnenes stemmer og videregiver dem til 3. part – http://www.version2.dk/artikel/ny-barbie-dukke-optager-boernenes-stemmer-og-videregives-til-tredjepart-103371
Version 2: Barbie inviterer hackere indenfor i børneværelset – http://www.version2.dk/artikel/barbie-inviterer-hackere-indenfor-i-boernevaerelset-499981

Cognitoy officielle hjemmeside – https://cognitoys.com/
Cognitoy Kickstarter side – https://www.kickstarter.com/projects/522717158/cognitoys-internet-connected-smart-toys-that-learn
Gizmag: Cognitoys draw on IBM’s Watson for some serious smarts – http://www.gizmag.com/cognitoy-dino-watson-ibm/36112/

Pin It on Pinterest

Share This